Windsurfbolt    
vissza  
 


Néha a kevesebb több, de néha a több jobb!
szöveg: Hollósi Péter (Vento Windsurfbolt.hu)
A szörfözés pár évtizedes történelme alatt, a felhasznált anyagok és a technológia fejlődésével szinte a tökéletesig jutottak a felszerelések, de mindig van hova fejlődni, és ezt nem csak a marketingesek tudják szerencsére. Így amellett, hogy egyre szofisztikáltabb divat- és dizájnmarketing ötletekkel próbálják meg az igényeinket eltalálni, egyre nagyobb a hangsúly a valós igényeken. Ezeket az extrém kívánságokat főleg az élvonalban fogalmazzák meg igazán, de az biztos, hogy az egyszerű halandó szörfös is élvezni fogja az újdonságokat.
Mire is gondolok, mi változhatott még?
Majdnem húsz évig a fejlődés iránya egyértelműen a minél merevebb szárnyprofil alakú vitorlák voltak, és ez a szlalom és gyorsasági szörfözésnél nagyobb méretekben – 7.0m2 felett - domináns is maradt. Ezt az ideális formát, mely biztosítja a hihetetlen végsebességet, de jótékony hatása van a korai megsiklásra is, 7-8 latnival és kemberekkel érik el, de ennek ára a manőverezhetőség csökkenése. Egész mások az igények a kisebb, wave vitorláknál. Természetesen nem rossz, ha egy vászon alakja stabil, nem mászik el a súlypont – vagyis a vitorla húzóereje szinte egy pontban jelenik meg - de marginális körülmények között ennél fontosabb, hogy a rigg jól kezelhető / forgatható, ereje pontosabban adagolható legyen. Emiatt az 5 latni a vitorlában, 1 szkeg a deszkában megoldás helyett új irányba fordult a fejlesztés.
A latnik és szkegek számának változása szorosan összekapcsolódik. Kauli Seadi az elsők között vetette fel Keith Teboulnak, a Quatro shaperének, hogy a többszkeges deszka jobban él hullámok között, és a kisebb íveknek hála, radikálisabb manőverek lesznek bevállalhatók. Ha már hozzányúltak a szkegekhez, kiderült, hogy ehhez rövidebb deszkahossz is elég és innen már egyenes út vezetett a kifejezetten 4 szkeges (quad) deszkákhoz stílusban jobban illeszkedő 4, sőt 2014-től, a 3 latnis vitorlákig. Az összeesküvés-elmélet hívők azonnal arra kezdtek gyanakodni, hogy az egész mögött a szkeggyártó lobbi áll, hiszen az MFC (Maui Fin Company) közvetlenül a Quatro Hawaii főhadiszállása mellett termel Haiku-n. Ez nem igaz. Azóta az összes deszka és szkeggyártó ontja a jobbnál jobb megoldásokat. A twin (ikerszkeges) deszkákkal kezdődött, melyeknél egyszerűen két US-boxos szkeget építettek be, de amikor a quad (4 szkeg) megoldás belépett, akkor szabadult el a fantázia. A kisebb vagy a nagyobb szkeg legyen előrébb? Hol legyenek egymáshoz képest? Hol legyen a hátsó lábtartókhoz képest? A beállítási lehetőségek bővültek, már nem csak a szkeg alakját, hosszát és rugalmasságát, de több pozíciót is el kell találnunk. Ezekre a kérdésekre, csak a profik tudják a választ, de fórumokon és katalógusokban megtalálhatók a beállítási trükkök. Mire megszoktuk a quadok jó tulajdonságait: a legalacsonyabb vízállás mellett, a legjobb hullámtöréseknél, is használható, stabilan siklik durván túlvitorlázva is, nem billen, nem terheli a bokát, mindamellett, hogy meghökkentően kis íven fordul, újabb ötlet pattant ki a fejekből. Látva, hogy a 4 szkeg előnyei főleg down-the-line, óceáni körülmények között jönnek csak elő, a több szkeg irányt onshore viszonyokra is kezdték alkalmazni. Ekkor jelentek meg a 3-szkeges – thruster – deszkák. Egy nagy szkeg középen, két pici side szkeg a szélen – ha akarom egy hosszabb szkeggel hagyományos és gyors, ha akarom 3 szkeggel (a középsőt kisebbre cserélve) ideális, fordulékony wave szörföt kapok. Two-in-one, ez kell a ridereknek Európában, gyakorlatilag egy 85-95 literes deszkával bárhol instant a fun élmény! Hab a tortán, ha egy deszkán öt!!! Szkegnek van helye, így egy kisebb szkeg disztibútor megélhetését biztosíthatjuk, de a lényeg, hogy 1-3-4-5 szkeges verziót is installálhatunk, ezzel kimerítve minden wave-szörfös perverziót.
A „több mindig jobb” elmélet a wave vitorlák merevítőinél visszájára fordult. A quad deszkák megjelenésekor villant be, hogy ha a deszka puhán viselkedik a vízen, akkor jó lenne, ha a vitorla is lágyabb lenne. Ennek is örülnek a gyártók, 5 latni helyett 4, az kisebb gyártási költség, kevesebb anyag fogy, tarthatók a kisebb darabszámok miatt emelkedő eladási célárak. Örülhetnek azonban a szörfösök is. Ideális, stabil szél esetén a kevés latni semmi hátrányt nem jelent, sőt! A lágyabb vitorla jobban húz kis szélben, akár fél négyzetméterrel kisebb rigg is elég a sikláshoz. Egy latni hiánya és a vékonyabb anyag miatt (általában Q-Ply, 2mil az 5mil X-ply helyett) a vitorlázat súlya is csökken. A quad, 4 latnis vitorlák a radikális wave riderek mellett a frísztájlosok kedvence is lett, nekik a gyártók dedikált freestyle vitorlákat terveztek (lásd pl a SimmerStyle Blacktip mellett a Whitetip), még könnyebb anyagokból, mivel sík vízen nem annyira lényeges, hogy atombiztos szétszaggathatatlan legyen a vászon, nem omlik rájuk egy hegynyi víztömeg mint Hookipa-n. A négy latnis vitorlák, mint a GUN Blow, Goya Banzai kompaktabb méretekkel rendelkeznek, általában rövidebb RDM árboccal szerelendők, így a vitorla méretsor kialakítása is gazdaságosabb, kevesebb árboc szükséges, a kisebb vásznak kevesebb helyen elférnek, könnyebbek, olcsóbban szállíthatók.
Amiket itt írtam, az már 2014-ben bizonyított tény! A ráadás hamarosan várható, hiszen minden gyártó előrukkolt a 3 latnis, még radikálisabb modelljével, elég ha a Simmer Tricera, Goya Fringe vagy a GUN Aqua eszünkbe jut. Tapasztalatok a következő szezonban várhatók!