Windsurfbolt    
vissza  
 

Hogyan vásárolj okosan szörföt?
Írta: Hollósi Péter (www.windsurfbolt.hu)

Azt a részt most kihagynánk, hogy válaszd ki a megfelelő stílusú (freeride, freestyle, szlalom, wave, stb.) deszkát és vitorlát – erről írtunk már korábbi számunkban. Arról lesz szó, hogy mit tegyél, ha már megvan, hogy mi az, amire vágysz. Ilyenkor már az anyagi korlátok is látszanak nagyjából. Válogasd végig az összes nálunk kapható szörfmárka hasonló kategóriájú és méretű deszkáit. Tedd meg ugyanezt a vitorlákkal is. Írd össze őket! Ha új felszerelésben gondolkozol, akkor az utóbbi két szezon cuccai is legyenek benne, mert sokszor fogsz a boltokban újként, mégis 1-2 éves cuccokat találni, nemegyszer meglepően olcsón. Ha használtak is szóba jönnek, akkor határozd meg magadnak az évjárat intervallumot – és ezeket válogasd ki. Az interneten a márkák weblapján megtalálod az archívumokat, de több gyűjtőoldal is foglalkozik a régebbi felszerelések beazonosításával.

Új deszkánál nincs sok rizikó. Lapozd fel a katalógust, bökj rá a kiszemelt cuccra, vegyél magadhoz egy kisebb pénzköteget és menj el a hazai disztribútorhoz. Budapestiek jól járnak, mert szinte minden szörfbolt a környéken van, de a vidékiek sajnos gyakran csak viszonteladókon keresztül juthatnak új felszereléshez. Ilyen árkategóriában azonban belefér egy kis utazás a nagyobb választék és jobb alkupozíció érdekében. Keresd meg az importőrt, ő eleve tudja, hogy mikor érkeznek a szállítmányok, esetleg ha nem annyira sürgős a vásárlás, akkor meg is rendeli neked, amit szeretnél – ez főleg különlegesebb igények esetén praktikus. A deszkáknál tartozék a szkeg és a lábtartók, erre nem lesz gondod (de az árboctalp és a deszkazsák már nem).

A használt deszka már a használtautó vásárlás buktatóival fenyeget. Kucséber mester már annyira szépen javítja a sérüléseket, hogy még a félbetört és összerakott cuccot sem fogod észrevenni. Ha ismered az eladót, az talán jelent valamit, de még ő sem biztos, hogy az előző tulaj által orvosolt problémákról tud bármit – és ez a boltokban sincs másképp. Elégedj meg azzal, hogy a látható és elfedett sérülésekkel együtt fogsz élni. A durva repedéseket, felpuhulásokat a papucsok környékén könnyű észrevenni, de a papucs alatt javított, majd footpaddel elfedett részekre esélyed sincs. Gyanús, ha a mintázat kissé hiányos, vagy ha a lábtartókat cserélték, nincs meg a légtelenítőcsavar, netán a szkeg sem eredeti. A szkeg illeszkedését egyébként is érdemes ellenőrizni, kifejezetten a US-boxos wave deszkáknál gyakran nem passzol. A deszka súlyán a közhiedelemmel ellentétben nem fogod érezni a beszívárgott vizet (ha igen, akkor az már régen rossz!), inkább a vizes lábtartók és a szkeg többletsúlya lehet a nehéz. Ha a deszkán számozás van, vagy teljesen felújítva valami extra dizájn, akkor biztosan kölcsönzős cucc volt, és szinte 100%, hogy volt már javítva és az átlagosnál jóval többet volt vízen. Ezeket ebayes vagy vaterás vásárlásnál még kevésbé tudod ellenőrizni, marad a személyes bizalom az eladóban és a szállítóban egyaránt (vigyázz, mert 180cm csomaghossz felett minden csomagküldő horror árat számít fel). Tapasztalat, hogy külföldön kevésbé vigyáznak a felszerelésekre (köveken, homokon szerelnek), de lehet, hogy a szerencsésebbek többet vannak vízen?

Az új vitorla vásárlása nagy ünnep. Egy vitorla akkor a legszebb, amikor először kitekerik. A monofilm csillog, sérülésmentes. Ha már egyszer felszerelik az árbocra, akkor mikrorepedések, karcok jelennek meg rajta. Pont emiatt sehol sem lehet megbeszélni az eladókkal, hogy rakjuk össze a vitorlát vásárlás előtt. Viszont ha döntöttél, akkor a boltban mégis érdemes összerakni, mert így kiderülhet, hogy pár centivel hosszabb árboc vagy bum szükséges, esetleg komolyabb árboccal jobban áll a vitorla, netán a bumon felfekszik a monofilm. Ezeket a helyszínen még mindig lehet korrigálni, ráadásul a szakik már rengeteg vitorlát összeraktak, így a helyes trimmelésben (beállítás) is tudnak segíteni.

Használt vászon esetén leszögezhetjük, hogy normál körülmények között 5-6 évig működik egy vitorla. 3-4 évig még nagyon rugalmas, minden esést tolerál, de később egyre ridegebb a monofilm (zörög, mint egy nejlonzacskó). A kritikus hatodik évtől kezdve pedig bármelyik pillanatban, bárhol kiszakadhat. Az X-ply és dakronszerű anyagok nem hasadnak végig, de a ragasztásuk nehezebb, főleg ha a sérülés varrásig ér. Minden monofilmpanel sérülést rögtön érdemes profival megvarratni. Az árboczsák sérülései nem lényegesek, de minden szereléskor figyelj rá, mert tovább szakadhat. Vásárláskor pont ezekre kell figyelni – ahol a monofilm anyaga áttetszőbb, azt az ablakot már valószínűleg cserélték. A javított vitorlák alakja sajnos kicsit mindig módosul, de pár év alatt az anyagok nyúlása egyébként is rontja a vitorla profilját. Gondolj bele, egy 4 méteres árbochosszon az anyag 1%-os nyúlása már 4cm! Használt vitorlánál természetes kérés, hogy az eladó rakja össze a rigget, sőt többnyire egy éles próba is belefér.

Árboc és bum választás: ez a két alkatrész a vitorla paramétereiből adódik. Magyarul válaszd azt az árbocot, amit a vitorlához ajánlanak. Ez néhány márkánál (NeilPryde, NorthSails) elég drága mulatság, de csak így fog tökéletesen működni a rigged. Ha nem vet fel a pénz, akkor ne a „recommended”, hanem a „second best mast” („még jó vele a vitorla”) lehetőséget válaszd, ez szinte mindig egy 55-60% karbontartalmú darabot jelent, és ezzel nem jársz rosszul. Ennél kisebb karbontartalmú árboc csak a kezdő vitorlákba való. Gyakori kívánság, hogy minél több vitorlát egy árboccal lehessen összerakni – ez egyre ritkábban sikerül, mert a gyártók nem adnak lehetőséget arra, hogy az ideálistól eltérj. Az előírtnál hosszabb árbocot már csak az egészen kis vitorlákba tudsz belerakni (4.5m2 alatt), így csak a 370cm-es árboc megvásárlását tudod kikerülni. A 400-as RDM (csökkentett átmérőjű) árboc majdnem kötelező kellék (4.5-5.3 vitorlaméretekhez szinte mindig ez kell). 460-as árboc felett még a hagyományos SDM az általános. 30cm-enként váltanak az árbocok hosszméretet (370-400-430-460-490-520cm), ennél többet nem is célszerű hosszabbítani – esetleg könnyebb riderek bevállalhatják a max 45cm-es toldót, így a vitorlázat érzésre puhább lesz, nem rángat, de nem is húz megfelelően! A bum mérete nem kritikus, de mindenképp legyen 10cm plusz a vitorla névleges bumhossza felett, főleg nehezebb versenyzők esetén. A full karbon bum nem terjedt el az ára miatt, pedig masszív érzést ad az egész vitorlázatnak. Áthidaló megoldásnak a karbon-hibrid bumok (hátsó rész karbon, első ív alu) tökéletesek és már megfizethetők. A legtöbben azonban alumínium bumot használnak, ezekből is a monocoque (egybeívű) merev forma a pár éve menő. Ha már vásárolsz érdemes olyan bumot nézni, amiben gyárilag van SDM-RDM adapter, így mindkét féle árbocra gond nélkül szerelheted fel. Általános jó tanács: a bumot teljes élettartamára válaszd – azaz amíg használható, nem törik, nem hajlik, nem kopik el, de az árbocot érdemes a vitorlával együtt lecserélni, mindig a szükségesre.

Az időzítés:
Sokan nyár elején vásárolnak, de jobbat ajánlok! Már október-november táján megjelennek a következő évi deszka és vitorla típusok. Érdemes decemberben-januárban, előrendelési akciókban megrendelni tavaszra a felszerelést. Így a kereskedő is örül, és a Te előrelátásodat is kedvezményekkel honorálja, Te pedig a teljes választékból, akár még színt is mazsolázhatsz. Ha meg még maradt neki pár dolog raktáron, boldogan fogja szezon végén extra akciósan Rád beszélni.