|
Szörfvitorlák a 2008-as szezonban
Írta: Hollósi Péter (www.windsurfbolt.hu ÉRD)
Wave Crossover/Freemove/SuperX Freeride Race / Slalom
Radical wave Powerwave Crossover /Freestyle Crossover /SuperX Freeride Beginner Freeride Freeride Performance FreeRaceNoCam Slalom FreeraceCam Slalom Race /Slalom Race /Speed
BIC Cruiser Speedster One Design
Blade Sails Globalwave Freeride
Ezzy Special Editon Wave Infinity Freeride
Gaastra Manic Poison Echo Remedy Pilot Matrix Swift GTX Vapor
GUN Sails Hammer Wave MC Torro Nexus Ride Flash Escape Cannonball Mega XR Mega XS
HOT Sails Fire Smack Crossfire Superfreak Fluid SpeedDemon SpeedXp GPS
Naish Sails Session Force Boxer All terrain Vantage Sprint Boxer SL Redline Stealth
North Sails Voodoo Ice Duke Drive Natural Prisma X_Type S_Type, Ram F8 Warp
Neil Pryde Zone. Combat Alpha Expression Excess Solo Zen V6 Hellcat V8 RS:Racing RS
Severne Blade S-1 Gator Focus Glide Element NCX Overdrive Code:red
SimmerStyle X-Flex, Vision Icon XD Crossover Spark V-Type 2-XC X-Type II 3-XC SC
A szörfszezon kezdetén, ahogy melegszik a víz és szörfözhetővé válnak tavaink, hirtelen mindenkinek eszébe jut, hogy átnézze vitorlaarzenálját. Mivel minden évben új modellekkel állnak elő a gyártók, sőt sokszor új márkanevet is bevezetnek, ezért nehéz átlátni a hatalmas választékot. Ezt a helyzetet varázsoljuk átláthatóvá a 2008-as Magyarországon is kapható szörfvitorlákból.
Néhány szó a kategóriákról:
Wave vitorlák: a szörfvitorlák legerősebb darabjai. A legdurvább körülményekre a Radical Wave, onshore és tavi viharos szelekre a Power Wave vitorlák valók. A Power wave vitorlák erősebben húznak, a radikális wave vitorlák viszont teljesen semlegesek a wave manőverek között és azonnal reagálnak a legkisebb mozdulatra is. Anyaguk a lehető legvastagabb monofilm, X-Ply erősítésekkel.
Crossover vitorlák: az igazi univerzális típusok. Megállják a helyüket hullámok közt is, de hamar megsiklanak és már egyenes menetekhez is megfelelően kényelmesek. A Crossover vitorlák egy részét extra kezelhetőséggel tervezik - ezek a Freestyle vitorlák a legbonyolultabb trükköket is könnyen kivitelezhetővé teszik, gyorsan megsiklanak és azonnal indítható a következő manőver. Végsebességük azonban elmarad a SuperX vitorlákétől, melyeknél fontos, hogy minden trükk menjen, de a súlypontstabilitás már előtérbe kerül.
Freeride vitorlák: ebben a szegmensben a kedvtelésből szörfözők a célcsoport. A Freeride vitorlák könnyeddé teszik a tanulás folyamatát, a wasserstart és a fordulók puhán, erőlködéstől mentesen megoldhatók, de a könnyű kezelhetőség a tartósság rovására mehet. A kezdő és egyszerű freeride vitorlákon túl, nagy teljesítményű (performance freeride) vitorlákat is találunk. Ezeknek végsebessége nagyobb, komfortosabb a hosszú egyenes menet, jobban viselik a szél erejének ingadozását, nagyobb tartományt fognak át. A mélyebb profil – melyet általában 2 kember biztosít - korábban siklik meg.
Race vitorlák: itt már egyértelműen a sebesség a lényeg. A freerace vitorlák az amatőröknek, az igazi race vitorlák a profiknak készülnek.
A freerace vitorláknál két irányzat alakult ki: a kember nélküli és a 3 kemberes változat. A slalomőrültek egy része az egyiket, a másik a másikat részesíti előnyben. A kembernélküli vitorlák árboczsákja szűk, ezért a wasserstart könnyebb, és a korszerű szabásnak köszönhetően szinte ugyanannyira stabilak mint kemberes változataik. A kemberrel szerelt vitorlák profilja általában mélyebb, javukra kisebb szélben látszik meg az eredmény. A profik a pályaversenyeken és a GPS-es speedversenyeken egyértelműen a legvékonyabb monofilmből készült legkönnyebb (Race Slalom/Race Speed) vitorlákat használják, mint minden versenysportban.
A vitorlák kapható méretei a felhasználással összhangban változnak. A wave vitorlák értelemszerűen kisebbek - hullámzásban, viharos szélben 6m2-nél nagyobb vitorlát ritkán használnánk. A crossover vitorlák 4.0 – 7.0m2-ig használatosak, a freeride vásznak 5.5-9.0m2-ig, míg a legnagyobbak a Race Slalom vitorlák, melyek akár 11-12m2-esek is lehetnek.
|
|